Monday, November 14, 2011

SANTAU

SANTAU
Oleh: Ust. Mohd Suhelmi Azham Mohd Saufi
Pengamal Perubatan Islam Darussyifa


Santau adalah merupakan satu perkara yang sering menjadi bualan masyarakat melayu dari zaman dahulu kala dan berlarutan sehingga hari ini. Sejarah bermulanya santau ini adalah dari zaman Wan Pok Wan Malini yang mana pada masa itu, ajaran Islam belum lagi sempurna di Tanah Melayu walaupun telah wujud agama Islam pada waktu itu. Pada masa itu masyarakat Melayu masih lagi mempercayai unsur-unsur kepercayaan kepada makhluk-makhluk halus dan unsur-unsur pemujaan roh. Akan tetapi santau pada waktu itu digunakan untuk tujuan keselamatan dan peperangan kerana peperangan masih berlaku dengan sengitnya diantara kerajaan-kerajaan Melayu menentang musuh-musuh dari negara luar. Hal ini dapat dilihat dengan sejarah-sejarah Melayu yang menceritakan tentang ada tentera-tentera musuh muntah darah, sakit yang tidak dikenal pasti, sakit yang tidak sembuh, mata jadi tidak nampak, terlena dan sebagainya.

Akan tetapi selepas era peperangan berlaku santau ini digunakan untuk tujuan kepentingan diri, menganiaya orang lain atas sebab rasa tidak puas hati di kalangan manusia yang mana akan memudaratkan sehingga membawa kepada kematian. Hal sebegini amat menyedihkan kerana mangsa yang terkena santau ini akan kelihatan tidak bermaya, sakit selalu, dibayangi bayangan makhluk halus atau seseorang manusia dan berbagai lagi masalah akibat santau. Kebiasaannya santau ini memang tidak dapat dikesan oleh perubatan moden dan tidak boleh diubati dengan ubatan moden akan tetapi perubatan moden mungkin boleh memberikan vitamin atau ubat tahan sakit sebagai painkiller kepada pesakit. Akan tetapi mereka yang terkena santau ini akan terus menderita dan makin teruk jika tidak dirawat dengan kaedah rawatan santau yang sebetulnya. Kesan santau ini boleh menyebabkan kerosakan organ dalaman yang teruk sehingga membawa kepada muntah darah, namun tahap yang paling kritikal apabila bisa santau ini telah sampai ke otak dan akan menyebabkan kematian dan inilah dikatakan kemuncak kepada bisa santau yang membawa kepada kematian. Di hospital pegawai perubatan dapat mengesahkan dengan mengatakan kuman telah menyerang otak dan hati atau paru-paru dan menjadi punca kepada kematian. Namun di dalam perubatan Alternatif (perubatan islam) mempunyai diagnosisnya tersendiri jika pesakit disahkan terkena santau ini dengan mendiagnosiskan keracunan yang telah sampai kepada otak. Keracunan dalam perbincangan santau ini memberi maksud bisa santau yang terkena kepada mangsa. Akan tetapi sering kali berlaku percanggahan pandangan teori perubatan antara kedua bidang perubatan ini. Namun hanya pegawai perubatan moden sahaja yang dapat mengesahkan sesuatu kematian dan tidak kepada pengamal perubatan alternatif kerana tidak ada undang-undang yang berkaitan dengan santau ini dan penyakitnya juga tidak ada dalam senarai-senarai penyakit di dalam perubatan moden.

BAHAN-BAHAN YANG DIGUNAKAN UNTUK SANTAU

Di dalam santau ini dan untuk membuat santau, penyantau perlu menggunakan beberapa bahan ramuan untuk membuat santau. Jika disebutkan memang tidak masuk akal dan diterima oleh manusia berkaitan ramuannya. Antara ramuannya yang menjadi bisa kepada yang amat berbahaya kepada mereka yang terkena ialah:
i. Sabut Kelapa ( Dibuat Tali)
ii. Benang
iii. Jarum
iv. Miang buluh
v. Kaca Bal Lampu ( menggantikan miang buluh )
vi. Ulat Bulu Mati beragan
vii. Binatang Mati Beragan
viii. Kain
ix. Paku
x. Rambut
xi. Darah Haid
xii. Minyak Dagu ( anak dara sunti yang telah mati dibakar dagunya untuk mengambil minyak )
xiii. Ulat gonggok Hitam
xiv. Dan lain-lain mengikut kepakaran pembuat santau

Kesemua ramuan ini adakan diadunkan dan di satukan mengikut kepakaran dan kehendak pembuat santau sebelum dipuja dan diseru jin-jin untuk menghantar santau ini. Dalam proses memanggil atau memuja ini pembuat santau akan melakukan pemujaan ditengah-tengah hutan dengan mencari simpang tiga di mana simpang tersebut tidak pernah dilalui oleh manusia atau binatang, kemudian pembuat akan membaca mentera-mentera hinggalah keluar jin tersebut. Setelah jin itu tersebut keluar maka berlakulah perjanjian di antara keduanya maka sempurnalah santau tersebut untuk ditujukan kepada siapa.

Jika santau ini sampai kepada mereka yang ingin disantau, maka orang tersebut akan bermula dengan peringkat sakit yang biasa, seperti sakit kepala, lemah badan, lesu, kepenatan, susah tidur malam dan mimpi-mimpi yang mengerikan. Tanda-tanda yang boleh dirasai oleh mereka yang terkena santau adalah seperti berikut:-


1. BATUK
2. MUNTAH DARAH
3. RASA TERCUCUK DALAM BADAN SEPERTI ADA JARUM
4. DEMAN PANAS
5. SAKIT KEPALA
6. LEMAH SENDI&ANGGOTA BADAN
7. TIADA SELERA MAKAN
8. BADAN SUSUT
9. SUKAR TIDUR MALAM
10. KERAP MENGANTUK
11. GATAL-GATAL BADAN
12. PEMARAH
13. PELUPA
14. RESDUNG
15. KAYAP
16. LUM
17. GILA
18. LEMAH TENAGA BATIN
19. PENYEDIH
20. PENAKUT
21. HILANG KEYAKINAN
22. PEMBENCI
23. PEMALAS
24. FIKIRAN TAK TENTERAM
25. SUKA BERSENDIRIAN
26. SAKIT PERUT
27. SAKIT BELAKANG.....

Berikut adalah tanda-tanda yang dapat dirasakan oleh mereka yang terkena santau. Akan tetapi dinasihatkan agar mereka yang mengalami tanda-tanda ini mendapatkan rawatan di hospital dahulu, jika hospital tidak dapat mengesan penyakit atau diberi ubat tetapi tidak sembuh barulah mendapatkan rawatan di pusat perubatan Islam atau berjumpa dengan pengamal perubatan Islam dan bukanlah dengan berjumpa pawang atau bomoh-bomoh. Ini kerana kebiasaannya mereka yang berjumpa pawang dan bomoh ini makin bertambah teruk. Ini berdasarkan pengalaman saya dalam menangani beberapa kes seperti ini.

JENIS-JENIS SANTAU

Santau dapat dibahagikan kepada beberapa jenis santau yang dihantar mengikut unsur-unsur kejadian seperti unsur Tanah, Air, Api dan Angin. Santau akan dihantar melalui cara-cara ini. Contohnya Tanah, jika penyantau meletakkan santaunya di atas tanah, jika orang yang ingin penyantau inginkan melangkah atau terpijak santau itu, maka orang tersebut akan terus terkena santau. Dengan Kaedah air pula santau diletakkan di dalam air atau makanan dan jika termakan maka orang tersebut akan terkena santau. Bagi Api pula, kebiasaanya penyantau akan menggunakan api untuk menghantar santau kemudian orang yang terkena selalu kepanasan dan kulit seperti terbakar. Dengan kaedah Angin pula, penyantau akan tuju kepada seseorang itu menggunakan angin sahaja dan ini selalunya membuatkan mereka yang terkena santau angin ini merasakan seram sejuk, lemah badan dan akhirnya bila memasuki ke dalam organ badan disinilah membuatkan organ-organ dalam mereka yang terkena santau ini rosak. Namun mereka yang mengidap penyakit kanser boleh dikatakan juga berpunca dari santau dalam keadaan mereka tidak sedari.

Bagi pembuat santau ini, kebiasaannya santau diletakkan di dalam botol dan dalam tempoh genap 3 bulan santau ini akan memenuhi botol ini kerana santau ini hidup dan bertambah, pada bulan ke 4 maka penyantau akan membuang santau ini di kawasan-kawasan terbuka. Tempat yang dipilih untuk melepaskan ini ialah di kawasan orang ramai makan yang terdedah kepada angin. Penyantau akan berada membelakangi angin yang bertiup dan melepaskan santaunya yang diletakkan di jari-jarinya ke arah mereka yang duduk mengadap angin. Satu jari yang dilepaskan 10 orang akan terkena santau ini. Bagi yang duduk membelakangi angin tidak akan kena santau yang dilepaskan akan tetapi terkena jika mereka yang membelakangi itu lemah rohaninya, tidak solat, Gelak atau ketawa yang melampau-lampau.

Santau ini biasanya dilepaskan pada bulan 4, 8 dan 12. Jadi dinasihatkan agar kuranglah makan diluar ketika berada pada bulan ini bagi mengelakkan anda terkena santau ini. Bagi yang terkena santau ini ia akan mengambil masa 5 tahun dari hari mereka terkena dan santau ini dipanggil santau angin.

Ketika rawatan santau dilakukan, kebiasaannya pesakit akan berubah sikap dengan tindakan meracau-racau dan biasanya muntah darah. Kemudian keluarnya kaca-kaca, miang buluh, jarum dari badan ketika proses rawatan ini dilakukan. Selepas rawatan, pesakit akan mengalami kepenatan dan kelesuan yang amat membimbangkan dan kebiasaanya perawat akan memulihkan pesakit dengan air yang di doakan bahkan ada yang terpaksa dikejarkan ke hospital kerana berlakunya kekurangan darah dengan tiba-tiba dan kekurangan air di dalam badan. Kebiasaannya hospital ini hanya menerima sebagai rawatan kecemasan sahaja dan tidak diterima masuk ke wad untuk rawatan susulan bagi keadaan mereka. Di sinilah berlakunya pertentangan pandangan antara pengamal perubatan moden dan pengamal perubatan Alternatif.

PENCEGAHAN DAN RAWATAN

Bagi mereka yang mengalami simpton-simpton seperti yang dinyatakan maka dinasihatkan menguatkan ibadah dan bacaan Al-Quran dengan meminum air zam-zam yang dibacakan yasin ke atas air itu. Insyaallah ianya akan mengurangkan bias-bisa santau ini peringkat demi peringkat.

Anda juga boleh mengamalkan bacaan ayat ruqyah bagi mengatasi masalah santau ini iaitu dengan mengamalkan bacaan ayat Al-Quran iaitu surah Al-Fatihah, Surah Al-Hasyr ayat 21-24, 3 qul, Surah Yunus ayat 81-82, Surah Al-A`raff 118-122 dan Surah Toha ayat 69. Bacakan di air untuk di minum atau di amalkan.

Namun haruslah diingatkan bagi mereka yang sudah terkena, selepas anda membaca-baca ayat ini anda akan rasa sakit di dalam badan, letih dan menyucuk, janganlah dirisaukan kerana ayat-ayat ini melawan dengan bias-bisa santau dan memulihkan dalaman dan akan membuatkan badan-badan sakit dan ianya akan berkurangan dari hari ke hari sehinggalah disembuhkan. Rawatan penyakit santau ini memakan masa bertahun-tahun lamanya paling minimum adalah 3 tahun hingga 5 tahun.

Jika terkena santau juga elakkan dari memakan benda-benda yang berminyak, masam, pedas, daging, dan melakukan kerja-kerja berat kerana ianya akan membuatkan organ dalaman rosak dan menjadi penggalak kepada bias-bisa santau dalam badan memakan organ-organ dalaman mereka yang terkena santau ini. Ingatlah setiap penyakit itu ada ubatnya dan bila sakit maka dialah Allah yang menyembuhkan. Insyaallah.

1 comment:

suzie said...

salam...
saya mohon bantuan..
saya di beritahu suami saya telah terkena santau.menurut ceritanya..santau itu ditujukan kepada pemilik bengkel tempat dia bekerja namun terkena pada suami saya..
bagaimana caranya saya sebagai isteri nak membantu?...
adakah anda seorang yang arif mengenai santau atau sekadar berkongsi ilmu...
sekiranya anda ada seseorang yang boleh membantu bolehlah kiranya perkenalkan pada saya untuk saya berikhtiar menyembuhkan suami saya.. terima kasih