Monday, October 5, 2009

ANALISIS KES LIWAT DI MALAYSIA

Kes liwat yang pertama kali dilaporkan di Malaysia ialah kes liwat yang melibatkan Dato` Seri Anwar Ibrahim pada tahun 1998 yang menjadi Negara Malaysia sebuah Negara yang menjadi perhatian dunia pada masa itu kerana ia melibatkan seorang yang berada di kedudukan tertinggi dalam sistem pemerintahan Negara.
Dato` Seri Anwar Ibrahim didapati telah meliwat adik angkat iaitu Sukma Darmawan Susmitaat Madja dan seorang lagi iaitu Azizan. Di sini lah bermulanya pendakwaan kes liwat di dalam Mahkamah Sivil di Malaysia.
Fakta kes Anwar Ibrahim tidak dapat diperolehi secara menyeluruh kerana ia melibatkan kes yang berprofil tinggi. Di sini akan diberikan fakta-fakta kes Anwar Ibrahim. Beliau telah didapati bersalah kerana telah meliwat Sukma Darmawan dengan memasukkan zakarnya ke dalam dubur Sukma dan beliau telah didakwa dibawah seksyen 377B ( Kanun Keseksaan ) di bawah kesalahan Gross Indecency yang bermaksud kelucahan melampau yang mana beliau telah didapati melakukan persetubuhan luar tabii dengan dengan Sukma Darmawan. Jika didapati bersalah Dato` Seri Anwar boleh dihukum dengan hukuman 20 tahun penjara dan juga dikenakan sebatan seperti yang terkandung dalam Kanun Keseksaan yang menyebut:
377B. “Barang Siapa yang dengan sengaja melakukan persetubuhan yang bertentangan dengan aturan tabii hendaklah didenda dengan penjara selama tempoh yang boleh sampai dua puluh setahun dan boleh dikenakan sebatan.”
Setakat ini maklumat yang diperolehi dari Kes Anwar Ibrahim ini. Sekarang kita lihat kepada kes Sukma Darmawan yang didapati bersalah kerana melakukan persetubuhan dengan Anwar Ibrahim.
Sukma Darmawan Susmitaat Madja vs Ketua Pengarah Penjara Malaysia& Anor.
Dalam kes Sukma Darmawan pula, Sukma dituduh melakukan persetubuhan luar tabii dengan Anwar Ibrahim dan didakwa dibawah seksyen 377D Kanun Keseksaan di bawah kesalahan yang sama kerana membenarkan Anwar Ibrahim memasukkan Zakar ke dalam duburnya. Pertuduhan ke atas Sukma Darmawan berbeza dengan seksyen dengan Anwar Ibrahim. Seksyen 377D menyebut:
“Mana-mana orang yang melakukan atau bersubahat melakukan atau mendapat atau mencuba mendapat supaya dilakukan oleh mana-mana orang, apa-apa perbuatan kelucahan melampau dengan orang lain ditempat awam atau di tempat persendirian, hendaklah diseksa dengan penjara selama tempoh yang boleh sampai dua tahun.”
Sukma Darmawan didakwa di bawah seksyen ini kerana didapati telah bersubahat dengan membenarkan Anwar Ibrahim memasukkan zakar ke dalam duburnya dan bukan Sukma Darmawan yang meliwat Anwar. Pertuduhan terhadap Sukma Darmawan pun berbeza yang mana hakim telah menyebut “ bahawa kamu pada bulan April 1998, pada sebelah Kediaman Rasmi Timbalan Perdana Menteri di No.47, Jalan Damansara, dalam Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, telah melakukan perbuatan kelucahan melampau dengan Dato` Seri Anwar Ibrahim dengan membenarkan Dato` Seri Anwar Ibrahim memasukkan zakarnya ke dalam dubur kamu dan oleh yang demikian kamu telah melakukan satu kesalahan yang boleh dihukum dibawah Seksyen 377D kanun Keseksaan.”
Jelaslah di sini bahawa pertuduhan yang dibuat adalah berbeza tetapi dibawah kesalahan yang sama.

KESIMPULAN
Setelah menilai dari keputusan di dalam kes yang melibatkan kesalahan liwat ini, dapat dibuat kesimpulan bahawa kes ini mempunyai pertindihan bidangkuasa antara mahkamah sivil dengan mahkamah syariah. Jika kita lihat di dalam perundangan sivil kesalahan ini terletak di bawah kanun keseksaan di bawah sekyen 377D yang mana memperuntukan hukuman bagi kesalahan ini. Manakala di dalam perundangan islam pula ianya terletak di bawah bidangkuasa Mahkamah Syariah yang mempunyai kuasa bagi kesalahan yang melibatkan orang islam yang melakukan kesalahan jenayah syariah. Di dalam hukum syarak juga telah meletakkan hukuman bagi kesalahan jenayah liwat ini.

No comments: