Monday, October 5, 2009

ISA: ANTARA KEINGINAN DAN KEHENDAK RAKYAT DAN POLITIK

ISA: ANTARA KEINGINAN DAN KEHENDAK RAKYAT DAN POLITIK
ISA merupakan salah satu daripada konsep tahanan yang terdapat dalam Negara ini yang digunakan untuk menahan mereka yang didapati mengugat keamanan Negara. Tanpa ISA ini sudah tentu lebih ramai masyarakat dan rakyat di Negara ini akan membuat perkara yang boleh menyebabkan keamanan Negara tergugat. Akan tetapi yang menjadi persoalan kenapakah ada masyarakat yang ingin ISA ini di mansuhkan. KENAPAKAH ini berlaku?APAKAH MAKNA yang tersirat dalam keinginan ini?ADAKAH mereka ingin memberontak?.
Sebenarnya pada pandangan saya dengan menggunakan hikmah anugerah akal ini berpendapat, tuntutan ini disebabkan oleh satu kesilapan yang berlaku pada masa dahulu yang dan biasannya sampai ke akhir ini. Saya berpendapat bahawa ISA ini sering kali digunakan bagi tujuan politik yang mana jika dilihat sekiranya ada pihak yang didapati menghentam kerajaan atau cuba menjatuhkan kerajaan yang ada sedangkan ianya adalah bukan daripada perkara yang boleh menyebabkan kuasa ISA ini digunakan akan ditahan dan dimasukkan dalam tahanan ini, ianya dapat dilihat dengan jelas ketidak adilan dalam pelaksanaan ISA ini. Jika ada anggota kerajaan yang didapati melakukan kesalahan yang sama seperti yang dilakukan oleh pihak pembangkang tidak pula dikenakan tahanan ini tetapi dikenakan undang yang sebaliknya. Masyarakat sekarang adalah masyarakat yang celik dengan pemikiran akal yang inginkan perubahan yang memberi keadilan, mereka telah di didik dengan jiwa perubahan oleh pendidik mereka. Tidak hairanlah jika dilihat mahasiswa dan mahasiswi yang sering kali dilihat begitu semangat dan lantang dalam menyuarakan suara mereka kerana merekalah pemangkin masa depan Negara..dari kesilapan inilah masyarakat inginkan satu perubahan diadakan dalam system perundangan Negara. Jelas kita dapat lihat bahawa system perundangan Negara kita dikuasai oleh kuasa eksekutif dan tidak menepati doktrin pengasingan kuasa yang diamalkan dinegara ini. Perkara ini seperti ini sudah tentu membuatkan system perundangan Negara kita menjadi lemah.
Masyarakat yang melakukan demontrasi bagi memansuhkan ISA ini adalah bukan memberontak, mereka hanya menyuarakan hasrat mereka agar suara mereka didengari semua masyarakat dipelusuk dunia bahawa mereka benar-benar inginkan perubahan kearah kestabilan politik dan perundangan Negara agar dasar pelaksanaan ISA ini berlaku mengikut kehendak dan keinginan ISA itu sendiri bukan atas keinginan dan kehendak politik semata-mata. Saya berpendapat kita sudah tidak boleh menipu golongan muda-mudi Negara kita kerana mereka sudah mempunyai kematangan akal dalam menilai politik Malaysia. Tidak hairanlah jika kita lihat mereka yang melakukan demontrasi adalah dari golongan muda-mudi. Cuba kita fikir-fikirkan…
Pada pendapat saya sebelum mengakhiri artikel ini..ISA tidak perlu dimansuhkan kerana ia masih relevan bagi keamanan Negara jika berlaku apa-apa kemungkinan tetapi ISA ini perlu diubah kaedah pelaksanaannya agar bertepatan dengan keadilan sejagat dan kehendak masyarakat. Saya bukan menentang tetapi saya memperjuangkan dalam pelaksanaannya..Ingatlah masyarakat melayu di didik dengan jiwa perjuangan hingga ke titisan darah mereka terakhir yang telah diajar oleh pahlawan-pahlawan melayu yang digeruni oleh penjajah dan Negara lain..ISA adalah bukan isu melayu yang menentang pentadbiran kerajaan yang dipimpin Melayu, tetapi adalah isu melayu yang memperjuangkan kebenaran..Laksamana Bentan pernah berkata RAJA ADIL RAJA KU SEMBAH, RAJA ZALIM RAJA KU SANGGAH…kata Hang Tuah..TAKKAN MELAYU HILANG DIDUNIA..memang melayu takkan hilang didunia tapi yang hilangnya adalah maruah melayu itu sendiri yang agung dengan semangat perjuangan dan keadilannya.

No comments: