Monday, January 30, 2012

KEBERKATAN DALAM MENCARI REZEKI

Oleh:
Mohd Suhelmi Azham Bin Mohd Saufi

Dalam kehidupan kita sebagai hamba Allah di atas muka bumi ini, Allah membenarkan hamba-hambanya mencari rezeki di muka bumi ini dengan cara yang halal dan baik. Hal ini kerana dengan rezeki yang halal akan menjanjikan kehidupan yang sempurna, keberkataan dan menjanjikan kesihatan. Kerana hasil yang kita dapat akan dihadamkan di dalam perut dan menjadi darah daging kita. Daging yang tumbuh dari rezeki yang haram maka api neraka adalah lebih Aula kepadanya. Dan rezeki yang tidak berkat akan membuatkan kita sering mengalami masalah dalam kehidupan seperti kurang rezeki, anak-anak selalu sakit, masalah rumahtangga dan masalah dalaman.
Kita sering mengalamai masalah rumahtangga dengan berbagai masalah, cuba kita muhasabah kembali seminit atau beberapa zaman seketika dengan melihat segala permulaan hidup, permulaan rezeki, dari mana kita mendapatkan dan menghabiskannya. Saya yakin anda pasti kurang memikirkan kerana kita terlalu mengejar harta keduniaan tanpa kurang memikirkan sejauh mana halal haramnya dan baik buruknya. Sudah menjadi kebiasaan manusia mengejar apa yang tiada yang sering dirisaukan dan meninggalkan apa yang ada mencukupi di hadapan mata dan di tangan kita. Tatkala kita bermuhasabah dengan berpandukan Iman yang dikurniakan kepada kita, pasti kita akan dapat mencari penyelesaian. Di dalam dunia ini beberapa perkara akan merubah diri manusia, saya letakkan 3 perkara utama yang boleh merubah manusia kepada baik menjadi tidak baik dan sebaliknya. Perkara tersebut ialah WANITA, TAKHTA &HARTA. Dengan mengejar wanita manusia boleh hilang pertimbangan, dengan mengejar takhta manusia akan lupa segala tanggungjawab dengan mengejar harta manusia melupakan iman dan amalnya.
2. GAJI KITA...ADALAH HAK KITA....TAPI ADAKAH IANYA BERKAT....?????
Tepuk dada tanya diri buka minda tanya akal. Kita pasti dapat memikiran keadaan ini, dalam kehidupan kita ini Islam tidak pernah melarang kita bekerja samada bekerja sendiri atau mengambil upah( Makan gaji). Perkara ini telah di lakukan oleh baginda Rasulullah S.A.W semasa hayat baginda, baginda pernah menjadi pengembala kambing dan menjadi ahli perniagaan. Antara sifat terpuji baginda di dalam pekerjaan ialah baginda merupakan seorang yang jujur dalam setiap urusan dan amalan pekerjaan
 SIDDIQ
 AMANAH
 FATHANAH
Andai ada sahaja ustaz atau guru yang mengatakan tentang sifat-sifat ini, kita pasti mengatakan “ itu nabi..kita manusia..mana nak sama..”. Tanggapan sebegini adalah salah sama sekali, hal ini kerana Allah telah mengutuskan baginda S.A.W untuk menyempurnakan akhlak manusia dan menjadi ikutan yang baik. Allah mengurniakan sifat sebegini kepada baginda dan dilihat oleh masyarakat sekelilingnya dan sudah mestinya ia menjadi contoh. Kita ambil contoh yang mudah, Kita melihat seseorang model memakai pakaian yang cantik dan dalam masa yang sama kita juga ingin sepertinya kerana ingin meniru segala pakaian dan perbuatan model tersebut. Begitu juga di utuskan baginda ke dunia ini agar kita mengambil contoh yang telah di didik oleh Allah S.W.T. Di dalam perkerjaan kita seharian semestinya kita mengambil contoh seperti yang di ajarkan oleh baginda kerana itulah contoh yang terbaik yang sudah pasti menjanjikan keberkatan kepada diri kita dan rezeki akan bertambah bila di berkati, kata sarjana Islam “Sedikit rezeki yang halal mencukupi dari sedikit rezeki yang haram tidak pernah mencukupi”.
Saya ambil contoh yang cukup mudah, andainya gaji kita RM2000.00 tetapi kerja yang kita lakukan sambil lewa tanpa memenuhi kehendak gaji yang diberikan dan skop pekerjaan. Maka gaji tersebut akan dipersoalkan di hari akhirat nanti tatkala mulut kita dibisukan dan segala anggota badan kita akan berhujah dengan sendirinya. Dalam dunia pekerjaan kita mesti diberikan ruang untuk “claim”. Cuba kita renung sejenak adakah kita claim mengikut apa yang kita keluarkan? Mengikut apa yang ditugaskan? Mengikut hari yang dinyatakan dalam syarat?. Andai kita mengikuti semuanya, Alhamdulillah keberkatan bersama kita andainya tidak maka tidak ada keberkatan dalam rezeki yang kita terima, andainya kita gunakan untuk makan minum maka seperti yang dijanjikan oleh Allah api neraka adalah yang terbaik untuk kita. Kebiasaan dengan rezeki yang tidak berkat ini Allah akan membalas di dunia, misalnya anak-anak mempunyai masalah sosial, suami isteri selalu bergaduh, duit seringkali tidak mencukupi dan banyak masalah menimpa, kebarangkalian yang nyata ialah berpunca dari rezeki yang tidak diberkati oleh Allah S.W.T.
Dalam hidup ini “ What You Give You Get Back”, apa yang anda lakukan, yang anda berikan maka anda akan dapat kembali. Dalam konteks Islam pula sama ada Allah membalas di dunia ini secara cash atau di hari pembalasan nanti. Namun menjadi lumrah manusia bila menasihati mereka akan berkata “ Kubur masing-masing tak perlu susah-susah fikirkan aku...”, Jawapannya mudah sahaja, sebab kubur masing-masinglah kita sampaikan sebab tatkala di dalam kubur nanti tiada talian CELCOM, MAXIS, DIGI tiada NOKIA, SONY ERICCSON, SAMSUNG, GALAXY TAB, I PHONE nak tolong SMS kan jawapan terhadap persoalan Malaikat di alam barzakh nanti.

“ Antara yang perkara yang membuatkan Roh tertahan untuk naik ke langit ialah bila di tanya oleh Malaikat tentang harta yang kita dapat ke mana kita salurkan......”

No comments: