Monday, January 30, 2012

MULAKAN HARI KITA, KERJA KITA DENGAN ROHANI YANG POSITIF

Oleh:
Mohd Suhelmi Azham Mohd Saufi

Pernahkah kita merasakan badan kita, otak kita, fizikal kita lemah tatkala kita ingin mulakan sesuatu kerja atau tugasan??diri kita tidak ceria, hati kita tidak tenang perasaan kucar-kacir..??sekarang mari kita renungkan seketika...Pernahkah kita mulakan hari kita dengan perkara ini..
 Solat subuh dengan bacaan Qunut yang betul…???
 Senyum sebelum memakai pakaian kerja…????
 Mulakan hari kita dengan perkataan yang baik..???
 Mulakan hari kita dengan minta restu dan doa dari ibu, ayah, suami dan anak-anak???
 Memulakan dengan doa, ucapan selawat, zikir semasa dalam perjalanan ke tempat kerja…???
 Sebelum masuk kerja pernahkah kita solat sunat DHUHA atau solah sunat yang lain…???

Segala jawapanya di tangan anda, anda yang akan menilainya nanti. Sekarang mari kita renungkan seketika setiap apa yang dikatakan di atas. Perkata yang pertama berkaitan dengan qunut, di dalam doa qunut terkandung di dalamnya doa-doa agar Allah memberikan kesihatan kepada kita, keberkatan kepada kita, petunjuk kepada kita sebelum kita memulakan sesuatu setelah kita bangkit dari kematian seketika. Hati kita, jiwa kita, perasaan kita, aura dalam badan kita akan menjadi tenang, cas-cas positif apabila kita mulakan hidup kita dengan doa dan ayat-ayat Al-Quran kerana semuanya telah bertasbih memuji Allah dan meneutralkan semua aura yang negafif dalam diri. Oleh yang demikian JANGANLAH kita meninggalkan solat subuh dan merugilah bagi yang meninggalkanya.
Senyum sebelum memakai pakaian kerja membuatkan anda merasakan diri anda akan bekerja dengan semangat, ikhlas dan akan lakukan yang terbaik buat diri anda. Ini akan membuatkan anda sentiasa ceria hinggalah sampai ke tempat kerja anda. Bahkan akan menjadikan wajah anda berseri.
Jangan sekali mulakan hari kita dengan perkataan yang tidak baik dengan menggunakan perkataan yang kurang enak didengar, maki hamun orang, marah diri sendiri kerana ini akan membuatkan cas negative dalam badan anda akan mempengaruhi diri anda dan ia akan terbawa-bawa dalam kerja anda. Sentiasa ada yang tidak kena.
Sebelum melangkah ke mana-mana, alangkah baiknya jika kita memohon restu dari orang tua, suami bahkan anak-anak. Tatkala redhanya ibu bapa kepada anaknya, maka Allah akan redhakan kehidupan kita. Tatkala redhanya suami kepada isterinya, malaikat sentiasa memayungi si isteri hingga ia pulang ke rumah. Doa anak-anak yang soleh kepada ibu dan bapanya tidak akan ada hijab dan terus sampai kepada Allah, didiklah anak-anak dengan kebaikan. Kerana andalah ROLE MODEL kepada anak-anak anda.
Semasa dalam perjalanan ke tempat kerja kurangkan mendengar lagu-lagu yang agak rock, dengarkan lagu yang slow temponya. Tahukah anda bahawa semasa dalam perjalanan apabila mendengar lagu adalah sebahagian dari sunnah Nabim kerana nabi tatkala dalam perjalanan ke mana sahaja dengan para sahabat. Nabi akan meminta sahabat mendendangkan lagu bahkan baginda tersenyum tatkala mendengar lagu. Sebaiknya ialah lagu yang berunsurkan selawat atau puji memuji.
Pernahkan kita merasa sulit hendak menyelesaikan masalah ditempat kerja..???STRESS…..Islam telah mengaturkan ubatnya. Cuba kita praktikkan solat dhuha sebelum masuk kerja. Singgahlah di mana-mana tempat untuk solat atau solat sahaja di pejabat anda, solat dhuha tidaklah lama, tak sampai 10 minit pon. Ini kerana apabila mengamalkan solat dhuha maka Allah akan mempermudahkan urusannya, diperluaskan rezekinya di keluarkan dari kesulitan. Cuba anda lihat makna doa dalam solat dhuha..
“Ya Allah bahawasanya waktu duha itu waktu duhamu, kecantikan itu ialah kecantikanmu , keindahan itu keindahanmu, kekuatan itu kekuatanmu ,kekuasaan itu kekuasaanmu dan perlindungan itu perlindunganmu “. ” Ya Allah jika rezekiku masih di atas langit , turunkanlah dan jika ada di dalam bumi, keluarkanlah, jika sukar mudahkanlah, jika haram sucikanlah. ,Jika masih jauh dekatkanlah. Berkat waktu duha, keagungan, keindahan, kekuatan dan kekuasaanmu, limpahkanlah kepada kami segala yang telah engkau limpahkan kepada hamba-hambamu yang soleh”
Di dalam doa ini jelas dan terang kita dapat lihat bahawa dengan solat dhuha akan membuatkan diri kita dikeluarkan dari masalah dipermudahkan rezeki dan dalam masa yang sama kita memohon kekuatan dari Allah untuk menjalani kehidupan manusia. Allah swt tidak pernah menjauhi hamba-hambanya tetapi hambaNYA sentiasa menjauhiNYA, melupakanNYA lalai kepadaNYA sehingga melupakan nikmat yang diberikan olehNYA. Seperti dalam firmannya dalam maksud ayat “ Dan apabila hambaku bertanya tentang aku. Maka katakanlah wahai Muhammad, aku terlalu dekat dengan mereka..” dalam maksud firmanya lagi “ Dan berdoalah kepadaku, nescaya akan ku perkenankan permohonanmu..”. lihat betapa dekatnya Allah dengan kita sayangnya Allah kepada kita.
Dalam satu hadis qudsi mengatakan dalam sanad yang sahih menyebut “ Tatkala Allah menjadikan manusia lalu Allah mengambil daun dan menulis SAYANGKU MELEBIHI MARAHKU…dan di letakkan di sisiNYA Subhannallah, selama ini kita menyangkakan Allah membenci kita, murka pada kita namun kita silap, sebenarnya sayang Allah melebihi marahNYA.


Sekarang, marilah kita mulakan hari kita dengan hari yang diberkati, tenang, ikhlas, ceria selalu, gembira selalu dengan KUASA POSITIF DALAM DIRI.
“Proud To Be The Excellent Ummah”

No comments: